Gillar du att baka? Att måla? Att spela teater? Att snickra? Att räkna? Att prata med människor? Att leka med barn? Eller något helt annat? Tänk om det är så att det Du kan är det någon annan behöver? Tänk om det är så att Gud kallar på dig! Hans främsta kallelse till oss är till gemenskap med honom och andra som söker honom. Det hör till det kristna livet att gå i kyrkan om söndagarna. Där möter vi Jesus Kristus i Ordet och eukaristins bröd och vin. Det är också viktigt att be och läsa Bibeln varje dag för att växa till sin inre människa. I Viby kyrka firas gudstjänst varje sön- och helgdag kl 10. Det är en högmässa som funkar för alla åldrar, bl.a. eftersom vi har en integrerad söndagsskola - Himlakul - för barnen.

Men tänk om det är så att Gud kallar dig till mer. Pröva! Du kan t.ex. bli med i en av våra gudstjänstgrupper, som finns med i olika uppgifter före, under och efter en gudstjänst. Eller sjunga i kyrkokören eller barnkören. Eller gå med i syföreningen eller en bibelstudiegrupp. Kanske baka till fikat, laga en trasig stol, prata med någon eller hjälpa till med barnen i gudstjänsten? Fråga någon av prästerna eller någon annan av dem du möter i kyrkan, så kan vi säkert hitta en plats där du behövs! Eller någon som kan hjälpa dig med det du behöver - tillsammans utgör vi Kristi kropp.

Jesus har inga andra händer än våra, inga andra fötter än våra. När vi uppoffrar oss, går utöver oss själva av kärlek till dem vi möter, då går vi Jesu ärenden. Oftast sker det här i vårt vanliga vardagsliv: på jobbet, i skolan, i väntrummet på vårdcentralen eller utanför affären. Men kanske kan du göra en insats i någon förening - Röda Korset, Världsbutiken, Internationella Föreningen, Lions eller Rädda Barnen? Det finns många sätt att engagera sig för Gud och medmänniskor!

Swisha din gåva

Nu finns det möjlighet att lämna kollekt eller gåva via mobiltelefonen. Ändamålet för kollekten är detsamma som vid söndagens gudstjänst.

Swish är en mobiltjänst för privatpersoner och företag. Den fungerar mellan Danske bank, Handelsbanken, ICA-banken, Länsförsäkringar, SEB, Skandia, Swedbank och Sparbankerna.

Den som ska föra över pengar med hjälp av Swish måste på sin telefon ha både appen Swish och mobilt BankID.

Du swishar betalningen genom att ange Viby församlings swish-nummer (se nedan), belopp och valfritt meddelande i Swish-appen.

Ange mottagare: 123 237 37 93

Läs mer om Swish HÄR